Особа з особливими освітніми потребами - особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової
підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
Індивідуальна освітня траєкторія - персональний шлях реалізації особистісного потенціалу
здобувача освіти, що формується з урахуванням його здібностей, інтересів,
потреб, мотивації, можливостей і досвіду, ґрунтується на виборі здобувачем
освіти видів, форм і темпу здобуття освіти, суб’єктів освітньої діяльності та
запропонованих ними освітніх програм, навчальних дисциплін і рівня їх
складності, методів і засобів навчання. Індивідуальна освітня
траєкторія в закладі освіти може бути реалізована через індивідуальний
навчальний план.
Індивідуальна форма навчання – спосіб
організації навчальної діяльності, який регулюється певним, наперед визначеним
розпорядком, забезпечується педагогічними працівниками та організовується для
забезпечення права громадян на здобуття повної загальної середньої освіти».
Індивідуальна
програма розвитку - документ, що забезпечує індивідуалізацію
навчання особи з особливими освітніми потребами, закріплює перелік необхідних
психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та
розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою
визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання.
Індивідуальний
навчальний план - документ, що визначає послідовність, форму
і темп засвоєння здобувачем освіти освітніх компонентів освітньої програми з
метою реалізації його індивідуальної освітньої траєкторії та розробляється
закладом освіти у взаємодії із здобувачем освіти за наявності необхідних для
цього ресурсів.
Інклюзивне навчання - система освітніх
послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації,
врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до
освітнього процесу всіх його учасників.
Інклюзивне
освітнє середовище - сукупність умов, способів і засобів їх
реалізації для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти з
урахуванням їхніх потреб та можливостей.
Портфоліо інклюзивного навчання - це накопичувальна
система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі,
планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних
видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в
інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Психолого-педагогічні
послуги - це комплексна система заходів з організації освітнього
процесу та розвитку особи з особливими освітніми потребами, що передбачені
індивідуальною програмою розвитку та надаються педагогічними працівниками
закладів освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального
захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру.
Корекційно-розвиткові
послуги (допомога) - це комплексна система заходів
супроводження особи з особливими освітніми потребами у процесі навчання, що
спрямовані на корекцію порушень шляхом розвитку особистості, її пізнавальної
діяльності, емоційно-вольової сфери та мовлення.
Логопедичні заняття - розвиток та подолання порушень мовлення (усного та
писемного), дихання та голосу у дітей, попередження можливих вторинних
розладів; корекцію та компенсацію загальної та дрібної моторики учнів.
Ритміка - корекція та
розвиток рухових порушень та недоліків фізичного розвитку, формування вмінь
диференціювати рухи відповідно до ступеня мускульних навантажень, темпу рухів,
підпорядкування.
Педагогічний
патронаж - це спосіб організації освітнього процесу педагогічними
працівниками, що передбачає забезпечення ними засвоєння освітньої програми
здобувачем освіти, який за психофізичним станом або з інших причин, визначених
законодавством, зокрема з метою забезпечення доступності здобуття освіти,
потребує такої форми.
Психомоторний та сенсорний розвиток спрямований на формування особистісних якостей дитини, розвиток і корекцію
всіх психічних процесів, сприяння психологічній адаптації та соціальній
реабілітації дітей.
Інклюзивно-ресурсні
центри утворюють органи державної влади та органи місцевого
самоврядування з метою забезпечення
реалізації права на освіту та психолого-педагогічний супровід дітей з
особливими освітніми потребами.
Психолого-педагогічний
супровід - це комплексна система заходів з організації освітнього процесу
та розвитку дитини, передбачена індивідуальною програмою розвитку.
Дистанційна
форма здобуття освіти - це індивідуалізований процес здобуття
освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених
один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що
функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних
технологій.
Екстернатна
форма здобуття освіти (екстернат) - це спосіб організації навчання здобувачів
освіти, за яким освітня програма повністю засвоюється здобувачем самостійно, а
оцінювання результатів навчання та присудження освітньої кваліфікації
здійснюються відповідно до законодавства.
Сімейна
(домашня) форма здобуття освіти - це спосіб організації освітнього процесу
дітей самостійно їхніми батьками для здобуття формальної (дошкільної, повної
загальної середньої) та/або неформальної освіти. Відповідальність за здобуття
освіти дітьми на рівні не нижче стандартів освіти несуть батьки. Оцінювання
результатів навчання та присудження освітніх кваліфікацій здійснюються
відповідно до законодавства.
Немає коментарів:
Дописати коментар